AF MARTIN FLINK
Tyske Fleggaard går i kødet på danske supermarkeders avancer.
De danske supermarkeder er selv skyld i, at kunderne flygter ned over grænsen og fylder traileren med billige varer.
Det mener den adm. direktør i Fleggaard Detail i Tyskland, Mike Simonsen, som beskylder supermarkederne for at tørre faldende omsætning af på grænsebutikkerne og hyle op om fedt- og sukkerafgifterne. I stedet skulle de reducere deres høje avancer, lyder det.
Jeg tror, modstanden mod grænsehandlen er størst der, hvor man ikke er dygtig nok til at drive købmandskab.
Mike Simonsen, adm. direktør, Fleggaard Detail
»Det, der har absolut størst betydning for prisforskellen mellem Danmark og Tyskland, er de avancer, som den danske detailhandel lægger på deres produkter. Jeg er ret overbevist om, at det danske markeds helt store spillere kan købe ind til endnu bedre priser, end vi kan,« siger Mike Simonsen.
Han går nu i krig mod udmeldinger om, at diverse afgifter stiller de danske supermarkeder dårligere i kampen mod grænsehandel. Der bør kigges indad i stedet for at klynke over lidt konkurrence.
»Det er simpelthen forkert at blive ved med at skyde skylden på grænsehandlen, hver gang der sker forrykninger på markedet. Jeg tror, modstanden mod grænsehandlen er størst der, hvor man ikke er dygtig nok til at drive købmandskab,« siger Mike Simonsen.
»Nonsens«
Men anklagen om, at det er de høje avancer, der sender forbrugerne ned over grænsen, har man meget svært ved at genkende i Dansk Supermarked, der har Bilka, Føtex og Netto under fanerne. Afgifterne er reelle problemer, som gør konkurrencen urimelig.
»Hvis han mener, det er attraktivt i Danmark, hvorfor flytter han så ikke over på denne side af grænsen? Det er nemt at stå dernede med afgiftsfordele og have en mening om os andre,« siger direktør i Dansk Supermarked Henrik Kirketerp.
Heller ikke i Coop, der bl.a. har Fakta, Kvickly og Superbrugsen, kan man følge den tyske købmands anklager.
»Det er nonsens, for Fleggaard betaler ikke dansk moms af sine indkøb. Om vi så solgte vores varer uden nogen avance, ville vi ikke kunne sælge til de priser, han kan,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.
Mangel på konkurrence
Noget tyder dog på, at danske priser er lidt højere, end hvad de burde være:
»Vi mener, at der er 4-6 pct. i prisforskellen, som vi ikke kan forklare. Det skyldes efter vores opfattelse mangel på konkurrence i Danmark,« siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Søren Gaard.